Autom pod Kaukaz IV – Stalinov dom a Mccheta

V Kutaisi sa prebúdzame do daždivého rána. Po raňajkách za výdatného dažďa nasadáme do auta a pokračujeme smerom na východ. Nádrž je takmer prázdna, preto treba natankovať. Z rutinnej operácie sa zrazu stáva obrovský problém. Tankovacie pištole majú v Gruzínsku užší priemer ako tie európske, čo spôsobuje, že bezpečnostný systém ju nedovolí zasunúťdo nádrže. Chvíľu rozmýšľame ako to vyriešiť, ale nakoniec najvýhodnejšia možnosť bola zasunúť pištoľ pokiaľ sa dá a veľmi pomaly tankovať.
blog 4 - 1Po natankovaní pokračujeme cez horské priesmyky na Gori. Počasie sa pomaly umúdruje a okrem pekných horských scenérií si popri ceste všímame aj mnoho stánkov. Spočiatku to boli najmä predajcovia typickej keramiky z červenej pálenej hliny, neskôr zase tradičného chleba. Tradičná keramika je pekný suvenír a láka nás kúpiť zopár kúskov. Medzi najviac predávané artikle patria malé misky a keramické rohy. Pred sebou máme ešte cestu do Arménska, tak aby sme to zbytočne neprevážali, rozhodli sme sa kúpiť ich pri ceste späť, ktorú sme však absolvovali inou trasou, tak keramika ostala v stánkoch. Typickému chlebu sme však už neodolali a zjedli sme ho len tak na sucho. blog 4 - 2To už schádzame z hôr a pred nami sa ukazuje náš prvý cieľ cesty – mesto Gori. Okrem známej pevnosti, ktorej pozostatky sa týčia nad ním je toto mesto známe ako rodisko Josifa Vissarionoviča Džugašviliho, známeho pod pseudonymom Stalin.
blog 4 - 4Do Gori odbočujeme z hlavnej cesty a kvôli zorientovaniu sa zastavujeme pred budovou kde sa usilovne promenáduje ozbrojený strážnik. V mape sa snažíme nájsť centrum mesta, ale nedarí sa nám. Medzitým k nám prišiel spomínaný strážnik a vysvetľuje nám, že tu nesmieme stáť. Pri tej príležitosti sa ho pýtame na cestu a on nám rukou ukazuje smer. Po príchode do mesta si všímame miestny trh, ktorý pôsobí dosť zanedbaným dojmom. Po druhej strane na kopci sa vypína obrovská zrúcanina pevnosti. Parkujeme pri tržnici a Slavo pre istotu dáva miestnemu pár Lari, aby postrážil auto. My smerujeme k miestnej pevnosti týčiacej sa nad mestom. blog 4 - 5Prvá zmienka o pevnosti je z 13. storočia. Jej účelom bolo strážiť strategickú obchodnú cestu. Počas svojej histórie sa dostala do perzskych, osmanských a nakoniec ruských rúk. Dnešnú podobu získala v 17. storočí a bola zničená zemetrasením v roku 1920. Dá sa k nej dostať kameňmi vydláždeným chodníkom, z ktorého sa ukazujú pekné výhľady na historické centrum mesta, ktorému dominuje miestna katedrála s nádvorím. Pekný výhľad je aj smerom nahor, kde sa z múrov pevnosti začína ukazovať vchod s typickým orientálnym oblúkom. Nádvorie pevnosti je trochu fádne a okrem prekrásnych okolitých múrov ho ešte „skrášľuje“ presklená policajná unimobunka s vetrami ošľahanou štátnou vlajkou. blog 4 - 3Policajti v nej dozerajú na poriadok a bezpečnosť návštevníkov, ktorí si návštevu spestrujú postávaním na hradbách, čo v prípade pádu na nesprávnu stranu bude isto smrteľné. V takomto prípade službukonajúci taktne upozorní návštevníka, aby si vychutnával pohľad na mesto z bezpečia nádvoria, nie múrov. Výhľad na mesto je odtiaľto úžasný nakoľko je v centre mesta. Obzvlášť pekný je na historické centrum mesta, ktorému dominuje okrem spomínanej katedrály aj ďalšia atrakcia – Stalinovo múzeum.
blog 4 - 6Z pevnosti schádzame po tom istom chodníčku a do mesta prechádzame cez zrekonštruovanú historickú štvrť s typickými dvojposchodovými orientálnymi domčekmi, ktoré sú poprepletané dlaždenými uličkami. Po pár metroch sa pred nami okrem štýlového pohľadu na pevnosť ukazuje aj námestie s obrovskou budovou v pozadí. Je ňou Múzeum J. V. Stalina. blog 4 - 7Múzeum pozostáva z niekoľkých expozícií. Okrem tej vnútornej v hlavnej budove sa tam nachádza aj vonkajšia pozostávajúca z diplomatického železničného vagóna a rodného domu. Po zakúpení lístkov v hlavnej budove nám sprievodca ukázal Stalinov rodný dom nachádzajúci sa pred hlavnou budovou múzea chránený stavbou v antickom štýle pripomínajúcou aténsky Partenón na Akropole. Rodný dom je zrekonštruovaný a pozostáva z dvoch miestností. Jednou je skromne zariadená pamätná izba, druhá má hospodársky charakter (nachádza sa v nej asi sklad). O čosi lepši zariadený je šesťnápravový osobný vagón, v ktorom Stalin cestoval po zahraničných cestách a konferenciách. Okrem kuchyne, splálne a elektrocentrály zahŕňa aj kúpeľnu a pracovňu.
blog 4 - 8blog 4 - 9blog 4 - 10blog 4 - 11Teraz sa už presúvame do hlavnej budovy múzea, kde návštevníka upúta bohatá orientálna výzdoba. Expozícia pozostáva okrem dobových fotografií a kníh najmä z osobných vecí generalissima. Okrem osobnej uniformy, či šachových figuriek je tu aj množstvo zahraničných darov. Z vtedajších československých možno spomenúť dve porcelánové vázy a taniere. Zaujímavým artefaktom je aj posmrtná maska, či zrekonštruovaná miestnosť na vypočúvanie väzňov nachádzajúca sa na prízemí múzea. Po prehliadke múzea si dávame obed v jednej z reštaurácií, kde si objednávame gruzínske národné jedlo – šašlík (kaukazský špíz), ktorý mal rád aj Stalin.
blog 4 - 12 Po výdatnom obede pokračujeme po betónovej diaľnici k ďaľšiemu cieľu – historickému mestu Mccheta. Tesne pred mestom nás „víta“ pevnosť Bebristikhe, z ktorej je pekný výhľad na mesto s jej tromi kláštormi. Po pár záberoch nasadáme do auta a smerujeme k prvému z nich. Je ním kláštor Samtavro. blog 4 - 13Kláštorný komplex bol vybudovaný ibérskym kráľom Mirianom III. (ktorý je tu aj pochovaný) v 4 storočí a prestvaný bol v 11. storočí. Pozostáva z kostola Premenenia Pána a ženského kláštora Sv. Kristíny. Klášor patrí medzi najväčšie pútnické miesta v krajine, čo si zasluhuje úctu minimálne v podobe, že návštevník by nemal vstupovať do kostola v krátkych nohaviciach, ale miestni si na to už moc nepotrpia. Po zapálení tenkej sviečky blog 4 - 14za niekoho blízkeho a kúpení ikony, pokračujeme ďalej do hôr. V horách nad mestom sa nachádza mnoho malých kostolíkov. Medzi najznámejšie patrí kostol Kaloubani, ku ktorému vedie štrková cesta. Tesne pod ním je parkovisko a ďalej pokračujeme pešo. blog 4 -15Okrem pekného výhľadu do údolia, najmä na miestnu železničnú stanicu nás udivuje aj silný vietor. Kostolík je zavretý, tak po pár fotkách sa vraciame naspäť.
Čas opäť pokročil a večerné lúče pekne osvetľujúce toto historické mesto s jeho kláštormi nám prezrádza, že treba hľadať ubytovanie. Dopravná situácia v centre je komplikovaná a v úzkych uličkách (s častými slepými uličkami a jednosmerkami) sa človek ťažko orientuje. Situáciu komplikuje aj hustá premávka podporovaná agitárormi na autách, ktorí vytvárajú kolóny. Nakoniec sme si pri prejazde zaregistrovali hotel v centre a na najbližšom parkovisku parkujeme auto a ideme zistiť možnosti ubytovania. Na zvonček domáci nereagujú, našťastie rodinná známa idúca okolo na nich zakričí do záhrady. Domáca pani nás srdečne príjme a ukazuje nám izby. blog 4 - 16Cena vychádza na 12 Eur/osobu, tak ideme po zvyšok partie a po zhodení batohov ideme na návštevu historického centra. Dominantou je ďalší kláštor Svetitskhoveli s obrovskou katedrálou uprostred. Kláštor pochádza tiež z o 4. storočia, kedy tu bol vybudovaný kostol. V 10. storočí bola prestavená architektom Arsakidzem spomínaná katedrála a dlhú dobu slúžila ako korunovačné miesto gruzínskych kráľov. Mccheta bola totiž dlhú dobu hlavným mestom krajiny. Dnes je sídlom arcibiskupa z Mcchety a Tbilisi, ktorý je zároveň patriarchom miestnych katolíkov. Podobne ako všetky kláštory v meste je zapísaný do UNESCO. My sme mali pri návšteve problém, lebo sme prišli neskoro a miestny monach (mních) nás taktne poslal von. Stihol som urobiť aspoň pár záberov námestia.
blog 4 - 17Mccheta však okrem nádherných sakrálnych stavieb ponúka aj krásne historické centrum pozostávajúce z nízkych dvojposchodových budov v typickom kaukazskom štýle, ktoré pôsobia s okolitými horami v pozadí malebne. Pokojnú idylku (ako aj celú návštevu krajiny) trochu komplikovala vrcholiaca politická kampaň pred parlamentnými, takže na námestiach bolo veselo. blog 4 - 15Inak to nebolo ani v Mcchete, kde jeden z kandidátov obklopený sympatizantami rečnil. My sme sa zatiaľ prechádzali uličkami, kde sme opäť trochu budili pozornosť, ale už nie takú ako v príhraničnej oblasti. Najviac sa mi páčilo námestie v okolí kláštorných múrov Sveitskhoveli, ktoré boli pekne osvetlené. Námestiu dominuje veža nad vstupnou bránou do kláštora, kde vo večernom svetle pekne vidno silueta zvonov. Hneď oproti stojí budova múzea a informačného strediska v antickom štýle. Pekný pohľad z úzkych uličiek je na katedrálu Zahesi – Džvari, týčiacu sa nad mestom (tá je na programe zajtra). Námestie sa postupne vyľudňuje a my po nákupe v miestom supermarkete sa vraciame na hotel.
blog 4 - 18 V hoteli (alebo skôr v rodinnom penzióniku) si na chodbe z nakúpených zásob robíme malý banket. Pani domáca nám priniesla nakrájaný miestny syr (dosť pripomína náš ovčí, akurát má silnejšiu chuť a je viac nasolený), tak sme ju ponúkli koňakom a pripila si s nami. O pár minút neskôr prišiel aj pán domáci, ktorý sa srdečne dal s nami do reči a ponúkol nám vodku vlastnej výroby. Nechceli sme byť všeteční, ale uraziť sme nechceli ani naše chuťové bunky, ani pána domáceho. Pojem vodka sa tu neberie ako u nás, že je to čistý destilát z obilnín alebo zemiakov, ale skôr ako pálenka. Neskôr aj povedal, že je to šnaps. S domácim syrom bol vynikájúci (aj v kombinácií s už pár vypitými pohárikmi miestneho koňaku). Medzitým sa prišli ubytovať ďalší hostia, ktorých reč sa nám zdala známa. Boli to Poliaci, ale boli strohí a do debaty sa s nami moc nedávali (ráno sme sa dozvedeli, že to bola rodina poľského diplomata). My sme ešte hodinu posedeli a potom sme sa pobrali spať, lebo na druhý deň nás čakal náročný deň v Tbilisi.

Pomoransko – Na ostrove kriedy a rakytníka

25.12.2019

Na gauči hotela v Greifswalde sa prebúdzame do pekného rána a hneď ideme na raňajky. Ponuka je bohatá a za spoločnosti ostatných hostí prevažne z radov penzistov plánujeme program dňa. Po zbalení sa vychádzame na rýchlu prehliadku mesta. Krátko po ôsmej hodine pôsobí univerzitné mesto ospalým dojmom, čo poskytuje vynikajúce podmienky pre fotenie nádherných historických [...]

Pomoransko – Štetínsky paprikáš

23.12.2019

V Slupsku sa opäť napájame na rýchlostnú cestu S6 a po hodine sa ocitáme v Koszaline, kde odbočujeme do letoviska Kolobrzeg. Opravované úseky cesty v kombinácii s faktom, že do letoviska slúži ako príjazd klasická vojvodská cesta mení pohodovú jazdu na nočnú moru. Pred Kolobrzegom sa vytvára niekoľkokilometrová kolóna. Po vyše hodine prerušovanej jazdy sa konečne [...]

Pomoransko – Slowinske duny

20.12.2019

Na priváte neďaleko Wladyslawova sa prebúdzame do príjemného oblačného rána. Hneď po zbalení vecí smerujeme na západ. Prvým cieľom sú pozostatky nedostavanej jadrovej elektrárne Žarnowiec. Cesta po poľských okreskách ubieha relatívne rýchlo a monotónne. Borovicové lesy striedajú lúky a vresoviská. Asi po hodine prichádzame k jazeru Žarnowiec, kde z jedného móla [...]

znásilnenie. násilie, týraná žena,

Amnesty: Situácia v oblasti ľudských práv na Slovensku sa v roku 2023 nezlepšila

24.04.2024 09:14

Slovensko ani v minulom roku neratifikovalo Istanbulský dohovor.

nevidiaci, Levoča

Nevidiaci v dnešnom svete: ohrozuje nás čoraz viac nástrah a prekážok

24.04.2024 09:00

Zrakovo postihnutí vyzývajú projektantov a investorov verejných projektov, aby sa na svoje diela dívali aj z pohľadu ľudí bez zraku.

veliteľská budova, Banská Bystrica

Pôsobili v nej povstaleckí hrdinovia Golian a Viest. Veliteľskú budovu rezort obrany vynoví za takmer 13 miliónov

24.04.2024 07:00

Je dôležitou súčasťou našej histórie a zaslúži si pozornosť, zhodujú sa Banskobystričania pri pohľade na tamojšiu pamiatku v podobe Veliteľskej budovy.

vojna na Ukrajine, Kyjev, cintorín

ONLINE: Rusi obišli nedávno vybudovanú ukrajinskú obranu. Balík pomoci schválil aj americký Senát

24.04.2024 06:00, aktualizované: 08:59

Dobytie Očeretyne znamená, že sa Rusku podarilo obísť severné krídlo nedávno vybudovanej ukrajinskej prednej línie, vrátane mínových polí a zákopov.