Pobaltie VII – Vilnius a Trakai

blog 7 katedralaPo prehliadke Daugavpilsu prekračujeme litovskú hranicu a na najbližšej benzínke plánujeme kúpiť diaľničnú nálepku. Stále nás prenasleduje spomienka z predchádzajúceho prejazdu Litvou, keď sme si známku síce kúpili, ale pri pohľade na ostatné autá, ktoré ju nemali sme pochybovali o jej nutnosti. Pre istotu sa pýtame zamestnanca čerpacej stanice a ukazujeme mu naše auto. On nás „ubezpečuje“, že známka je potrebná, tak hneď kupujeme jednodňovú a pokračujeme na Vilnius.

Počasie sa kazí a tesne pred Vilniusom husté čierne mraky predpovedajú riadnu búrku. Našťastie sa jedná len o lokálny dážď a keď auto máme pekne v centre zaparkované, tak vychádza opäť slnko. blog 7 gediminasov bulvarParkovné platíme na 2 hodiny a hneď vyrážame na exkurziu mesta. Prvé kroky vedú ku Katedrále sv. Stanislava a Vladislava zo 14. storočia. Chrám sa nachádza na vydlaždenom námestí. Ide neoklasickú budovu, pred ktorou stojí veža zvonice. V minulosti chrám zachvátilo niekoľko požiarov, počas sovietskej okupácie bol zatvorený a majetok rozkradnutý (historické knihy skončili v miestnom kníhkupectve). V roku 1989 bol chrám opäť posvätený a boli doňho navrátené pozostatky sv. Kazimíra, patróna Litvy. blog 7 financnaV jeho tesnej blízkosti sa nachádza obrovský park, súčasťou ktorého je aj ďalšia atrakcia, Gediminasov hrad.Hrad bol pomenovaný podľa zakladateľa mesta kniežaťa Gediminasa, ktorému sa podľa povesti prisnil sen, v ktorom stál železný vlk na vrchu. Vykladač snov mu to vysvetlil tak, že na vrchu má postaviť hrad. Hrad pochádza pravdepodobne zo 14. storočia, vtedy sa spomína aj prvá zmienka o meste pod hradom, v ktorom knieža Gediminas pozýva rytierov a kupcov z Nemecka, aby pomohli rozvoju mesta. blog 7 hradNa hrad sa možno dostať z námestia po chodníku alebo z opačnej strany kopca sa dá vyviezť pozemnou lanovkou. Najznámejším zachovalým objektom hradu je Gediminasova veža, ktorá dominuje celému centru mesta. Okrem nej sa tam nachádzajú zrekonštruované pozostatky tehlových budov. Z Hory troch krížov, na ktorej je hrad postavený je pekný výhľad na celý Vilnius. Z jednej strany sa vynárajú mrakodrapy finančnej štvrte, z opačnej historické centrum.

blog 7 hist. cenblog 7 námestieĎalším cieľom je staré mesto, ktoré má Vilnius pekne zachovalé a udržiavané. Po prejdení pár stoviek metrov uličkami, ktoré lemujú historické domy s tehlovými strechami a nádvoriami a ocitáme na Radničnom námestí (tento názov je na Pobaltí dosť populárny). Zaujímavosťou je jeho konštalácia. Je v tvare trojúholníka a v strede je rozdelený historickou budovou radnice (opäť v neoklasickom štýle) na dve časti. V tej väčšej sa nachádza mnoho terás okolitých reštaurácií. Okrem radnice možno obdivovať aj Kostol sv. Kataríny, hneď vedľa.

blog 7 branaNaša exkurzia pokračuje ďalej k Ostrej bráne z 15. storočia, kde sa nachádza kaplnka, v ktorej je uložená ikona Panny Márie, ktorá má zázračnú moc a v minulosti sa tam opakovanie zjavovala Panna Mária. blog 7 centrumPo pár fotografiách sa vraciame späť. Spätným prechodom historického centra mesta sa nám ukazuje Gediminasova veža v pozadí romantickej staromestskej uličky, pekný a dnes už povinný záber v meste. Pri Vilniuskej katedrále (sv. Stanislava a Vladislava) sa vraciame po Gediminasovom bulvári späť k autu. Spomínaný bulvár je hlavnou nákupnou triedou vo Vilniuse. Okrem štýlovej výzdoby možno na ňom nájsť luxusné obchody a reštaurácie aké k metropole neodmysliteľne patria. Oproti plánu máme samozrejme sklz, ale napriek tomu si musíme splatiť gastronomický dlh v podobe ochutnávky pravých litovských zepelinov. Sú to knedle výslovne zo zemiakového cesta bez použitia múky plnené najčastejšie mäsovou plnkou a zvyknú sa poliať kyslou smotanou s orestovanou slaninou. blog 7 kostolNaše peňaženky však trpia akútnym nedostatkom domácej meny – litasu, čo riešime výmenou v miestnej banke, ktorých je na hlavnom bulvári dosť. Po pár metroch sadáme do jednej z terasových reštaurácií. Po chvíľke k nám prichádza čašník a my si objednávame studený boršč s zepelinami. Našťastie situácia z predchádzajúcich dvoch litovských reštaurácii, kde zepeliny neboli momentálne v ponuke sa neopakuje a my sme spokojní. Po kalorickom obedo-olovrante vyrážame k nášmu poslednému cieľu, hradu v Trakai.

Pri výjazde z mesta nám dosť komplikuje jazdu rekonštrukcia cesty. Hlavný ťah na Trakai je uzavretý a vyznačená obchádzka v kooperácii s našou GPS navigáciou robí viac zmätku ako úžitku. Po pár kolách na obchvate Vilniusu nakoniec s problémami nachádzame správnu cestu a pokračujeme na Trakai. Ako sa blížime k mestu a ukazujú sa prvé výhľady na legendárny hrad z 13. storočia, pribúda aj platených parkovísk z ktorých je možné ho vyfotiť. Obzvlášť humorným dojmom pôsobia deti, ktoré si privyrábajú vyberaním parkovného (otázka znie, či to robia na vlastnú päsť alebo brigádnicky). Od galantných gest, ktorými vodičov vítajú ako dôležitú návštevu až po hodenie sa na kolene a prosenie ako o život doprevádzané smiechom svojich kamarátov. Pri jednom takomto geste vybuchol v našom aute smiech a Miro skoro nezvládol riadenie. Gestá nás však neobmäkčili a my pokračujeme do mesta, kde parkujeme v jednej záhrade za 5 Litasov/hod. Hrad Trakai je jednou z najväčších atrakcií krajiny a malé rovnomenné mestečko nie najlepšie zvláda nával turistov s autami. Situácia pripomína trhy v Jablonke.

blog 7 trakaiPo pár metroch od auta sa pred nami ukazuje nádherná panoráma ostrovného tehlového hradu na jazere dotváraná fotiacimi sa manželskými pármi. Po pár fotkách pokračujeme dlhým dreveným mostom na hrad. Po vstupe na nádvorie dávame pár fotiek na pekne zrekonštruovaný hrad. V minulosti patril k centrám moci, ale po vzostupe Vilniusu začas strácať na svojej dôležitosti a chátrať. Jeho rekonštrukcia prebiehala od začiatku 20. storočia v niekoľkých etapách a pokračovala aj počas sovietskej éry, ale iba do roku 1961, keď bola pozastavená kvôli propagande, že sa jedná o „glorifikáciu feudalizmu“. blog 7 tra nadCelková rekonštrukcia bola dovŕšená začiatkom 90. rokov minulého storočia. Namiesto návštevy hradu volíme, kvôli časovému sklzu volíme vonkajšiu obhliadku hradu s jeho okolím. Vonkajšia prehliadka nám ponúkla okrem pekných záberov na hradby aj pútavé jazerné scenérie. Po obhliadke sa vraciame k autu, kde nášmu pohľadu neunikli zaujímavé farebné drevené domčeky. Jedná sa o domy turkického etnika Karaimov, ktoré pozval knieža Vytautas z Krymu ako ochrancov svojho sídla. Dnes ich žije v meste len niekoľko desiatok.

blog 7 trak mestSlnko pomaly zapadá a my sa z Trakaia poberáme smerom do Poľska. V meste Alytus dokupujeme v supermarkete posledné suveníry a po pár kilometroch prekračujeme hranicu pri osade Juozapavas. Výhodou je, že všetky pobaltské krajiny sú v schengenskom priestore a na hraniciach sa človek nezdrží. Naše dnešné putovanie končí v poľskom meste Lomža, kde sa ubytovávame v moteli. Cena ubytovania je 15 Eur/osobu aj s raňajkami. Po vybalení sa na izbe sme po náročnom dni dostali chuť na pivo a zišli sme do baru. blog7 jazeraMajiteľka mala dosť svojej roboty, tak nechala čapovanie na svojho asi 8-ročného syna, ktorý ledva dosiahol na výčap a pozorne čapoval. S ostatnými hosťami sme len prekvapene pozerali. Napriek výškovému handicapu čapovanie zvládol na jednotku a silné poľské pivo miestnej značky padlo po náročnom dni výborne.

Na druhý deň po raňajšej omelete sme išli na Varšavu. Cesta v tomto úseku je v rekonštrukcii a zlom technickom stave. Početné semafory môžu poriadne zdržať. Po prejazde Varšavou, kde nás opätovne zdržala zápcha pred letiskom, ktorú sme si krátili fotením pristávajúcich lietadiel, sme po ceste E 77 pokračovali domov. Cesta je po rekonštrukcií napriek svojmu označeniu ako rýchlostná je vo vynikajúcom stave a odporúčam ju využiť pri ceste do Varšavy. Zaujímavosťou je pár prudkých stúpaní a klesaní, ale problém nebol žiadny.

blog 7 kielcePoslednú zastávku si dávame v Kielcach, centre Svätokrížskeho vojvodstva, kde si v americkej reštaurácie dávame americké špeciality: kukuricovú krémovú polievku a newyorské špagety. Trocha zmeny po baltickej kuchyni. Po krátkej exkurzií mesta, ktorému dominuje Biskupský palác z 18. storočia (dnes slúži ako múzeum) pokračujeme bez prestávky cez Krakov domov.

Pobaltské krajiny na mňa urobili príjemný dojem. Zotavujú sa z nie najľahšej minulosti, modernizujú sa a napriek tomu si udržiavajú svoje staré tradície. Aj keď nie sú bohaté, prekvapuje ma čistota ich miest. Historické centrá sú pekne vyzdobené a upravené. Po dlhých rokoch nadvlád rôznych cudzích mocností nestratili svoju vlastnú identitu, ktorú upevňujú svojím opätovným začlenením sa medzi severské krajiny, čo sa im aj darí. Pobaltie síce neoplýva letným dojmom stredomorských krajín, ktoré Slovákovi chýbajú, ale dokáže mu ponúknuť alternatívu. Alternatívu v podobe „divočiny“ málo navštevovaných miest (ostrov Saaremaa), kuriozít predchádzajúcej éry (háld popola v Kivioli, mesta Narva), zaujímavých prírodných krás (vodopádov na Jägale, Kurónsku kosu, Čudské jazero), nádherných historických center miest (Riga, Kaunas, Vilnius, Tallin, Tartu), mystických miest (Hora krížov), hradov a pevností (Kuressaare, Trakai, Daugavpils, Narva). Aj vyznávači kúpania v mori si prídu na svoje na početných piesčitých plážach po celom pobreží. More je aj napriek svojej severnej polohe príjemne teplé! Pobaltie nám ponúka spoznať najmä niečo nové: kultúru, ľudí, zvyklosti a podobne. Aj keď Pobaltie mnohí z nás považujú za región možno trochu exotický, predsa máme toho veľa spoločného. Okrem histórie je to najmä súčasnosť, jej výzvy a problémy, ktorým musíme spoločne čeliť.

Pomoransko – Na ostrove kriedy a rakytníka

25.12.2019

Na gauči hotela v Greifswalde sa prebúdzame do pekného rána a hneď ideme na raňajky. Ponuka je bohatá a za spoločnosti ostatných hostí prevažne z radov penzistov plánujeme program dňa. Po zbalení sa vychádzame na rýchlu prehliadku mesta. Krátko po ôsmej hodine pôsobí univerzitné mesto ospalým dojmom, čo poskytuje vynikajúce podmienky pre fotenie nádherných historických [...]

Pomoransko – Štetínsky paprikáš

23.12.2019

V Slupsku sa opäť napájame na rýchlostnú cestu S6 a po hodine sa ocitáme v Koszaline, kde odbočujeme do letoviska Kolobrzeg. Opravované úseky cesty v kombinácii s faktom, že do letoviska slúži ako príjazd klasická vojvodská cesta mení pohodovú jazdu na nočnú moru. Pred Kolobrzegom sa vytvára niekoľkokilometrová kolóna. Po vyše hodine prerušovanej jazdy sa konečne [...]

Pomoransko – Slowinske duny

20.12.2019

Na priváte neďaleko Wladyslawova sa prebúdzame do príjemného oblačného rána. Hneď po zbalení vecí smerujeme na západ. Prvým cieľom sú pozostatky nedostavanej jadrovej elektrárne Žarnowiec. Cesta po poľských okreskách ubieha relatívne rýchlo a monotónne. Borovicové lesy striedajú lúky a vresoviská. Asi po hodine prichádzame k jazeru Žarnowiec, kde z jedného móla [...]

Rakva / Rakvy / Cintorín / Pohreb /

Nadúmrtnosť po troch rokoch klesla takmer na nulu, podpísali sa pod to dva hlavné faktory

28.03.2024 09:50

Počet zomretých vlani klesol v porovnaní s rokom 2022 vo všetkých krajoch Slovenska.

Vladimir Putin

Rusko nezaútočí na Pobaltie, Poľsko či Česko, je to úplný nezmysel, ide len o strašenie ľudí, tvrdí Putin

28.03.2024 08:00, aktualizované: 08:28

"Voči týmto štátom nemáme žiadne agresívne úmysly," povedal ruský prezident.

Joe Lieberman

Zomrel Joe Lieberman, bývalý demokratický senátor a kandidát na viceprezidenta

28.03.2024 07:42

Vo veku 82 rokov zomrel dlhoročný americký senátor a vplyvná, hoci kontroverzná osoba v rámci Demokratickej strany.